Alternator Mounting Dimensions

  • To return to an old topic. I was able to buy a: MG587 Alternator, 24V, 100A, Letrika/MAHLE AAN, New. for my 917. (Photo attached)


    It works well, but my cab air conditioner is said to pull up to 70A, so I would like something a bit bigger.
      
    Balmar makes a series of 24v/140A alternators (external regulation) but I am unsure of the mount for the 917AF.
    It appears to be a 2 inch "Delco" mount. Does that sound correct?


    I see from other threads here that there is no shortage of 80 - 100A alternatives.


    Anyone have a source for something larger?


    All wise counsel accepted.

  • Hello Frederick,


    You have started a nice technical thread. It takes possibly a bit of pioneering spirit to find out what stronger alternator fits to the OM366 and the given installation spaces.


    Is it type 94-24-140-IG Balmar you want to try?


    https://balmar.net/product/alternator-94-24-140-ig/


    https://www.ebay.de/itm/143607596395



    I am neither familiar with Balmar nor with different mount systems. Thirdly the regulation must interact with the electrical installation and work with the V-belts of the LN2.


    May be you can order it with buyback option an return it if it does not fit.


    Please report about your results. It can potentially be of interest to all off us.




    Greetings


    Stefan

    :secret: Ein schwacher Verstand ist wie ein Mikroskop, das Kleinigkeiten vergrößert und große Dinge nicht erfasst :wink:

  • Got some hits this morning. The German source mentioned in other threads on this subject only has 100A. Nations, a well respected US company, and the source of my present 100A unit sent me this: (I am quoting it for the interest of any US members.)


    *******
    I ordered in a Bosch 150 amp replacement. - Same mount but internal fan and different electrical connections.
    It should work with pulley swap-
    0124655291
    Bosch, Alternator, 24V, 150A, New

    Notes:

    • 5 Pin Regulator Plug



    • W, L, IG, S, DFM

    Application:
    Mercedes Travego Applications with 12.8L Engines
    Weight:
    20.04 lbs / 9.11 kg

    Cost of this unit is 899.95 delivered. Comes without pulley but I can try to locate and install one for you.

    Thanks,

    Adam Nations
    Nations Starter & Alternator
    Office- 573-334-2632 ext. 1001
    adam@nationsstarteralternator.com
    www.nationsstarteralternator.com
    www.highamp.com



    So my question seems to be - how do I best adapt the individual wires of the present set up to the 5 pin plug?


    Many thanks! (And thanks to browser translators for making this conversation possible.)

  • Hallo,


    lass dir einen Stecker für den Generator mitschicken!


    Der sieht so aus: https://www.amazon.de/Godaca-Business-Generator-Reparatur-5-Wege-5pin/dp/B01CC85YKI


    Das dicke rote Kabel ( B+ ) muß erneuert werden / gegen ein dickeres getauscht werden. Es geht vom Generator ( B+ ) zum Anlasser. Das orginale rote Kabel ist nicht mehr stark genug.


    An dem fünf-poligen Stecker sind folgende Klemmen: https://gts-fahrzeugteile.de/h…0kFAbXEAQYBCABEgLDd_D_BwE


    L = blaues Kabel ( D+ Ladekontrollleuchte )
    W=weiß/blaues Kabel ( Signal für Drehzahlmesser )
    S=Kabel direkt an Pluspol der Batterie ( dieses Kabel ist nicht im originalen Kabelbaum vorhanden, es muß neu gelegt werden )
    15/IG = Kabel mit Zündungsplus ( dieses Kabel ist nicht im originalen Kabelsatz vorhanden, es muß neu gelegt werden )
    DFM = hier wird nichts angeschloßen ( es ist eine Datenleitung hiermit kann der Generator mit dem Motorsteuergerät kommunizieren)


    Bitte denke auch über die Leistung nach die jetzt über die Keilriemen übertragen wird. Die Keilriemen sind ganz bestimmt an ihrer Belastungsgrenze!
    28 Volt x 150 Ampere = 4200 Watt x 1,3 ( Wirkungsgrad ) = 5460 Watt x 1,36 = 7,5 PS !!
    Die Keilriemen müßen bei voller Belastung der Lichtmaschine ja auch noch Wasserpumpe, Servolenkungspumpe und Kompressor antreiben.


    Der Riementrieb bei unseren Fahrzeugen ist grenzwertig, unbedingt auf die richtige Keilriemenspannung achten!


    Viel Erfolg


    Grüße Stefan

    Immer bedenken: Ein Forum soll wie eine große Familie funktionieren.

    Helfen und geholfen bekommen, das lässt unsere Gemeinschaft leben.

    Einmal editiert, zuletzt von naumi0 ()

  • Hallo Stefan,


    die verlinkte Lichtmaschine geht im Tausch. Du mußt also erstmal eine def. für den Rückversand haben. :nope:


    Grüße Stefan

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  • Wiring color/ connections : already correctly explained by Naumi 0
    Probably the increased revolution torque will provocate issues like Fan Belt slippage.
    John

  • Hallo,


    You can install smaller alternators from Mercedes engines OM904/906LA with mounting V-belts pulley
    28 V 80 A
    Bosch-Nr. 0 120 469 115,
    or new type
    Bosch-Nr. 0 124 555 032 (0 124 555 002/0 124 555 022)


    and 28 V 100 A
    Bosch-Nr. 0 120 468 145,
    or new type
    Bosch-Nr. 0 124 655 016.


    All mounting dimensions should fit.


    And engine series OM366LA had option with all pulleys for multi ripped belts, but I think to order them will be a problem.


    Best regards Eugene.

    Ich verstehe Deutsch etwas, aber ich werde versuchen zu antworten mit Google Wörterbuch. :smile:

    Gruß Eugene.


  • Eugene, many thanks.


    Does this look correct for the connections to the standard alternator?


    Hallo,



    Yes, all this alternators have a standard electric connections.


    Best regards Eugene.

    Ich verstehe Deutsch etwas, aber ich werde versuchen zu antworten mit Google Wörterbuch. :smile:

    Gruß Eugene.

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